SnabbsökningX

Avancerad sökning

Hugo [y'gå]

I café iDét hänger den via WLAN internetuppkopplade blinkmojten Hugo [y'gå]. Det har den gjort sedan ganska många år tillbaka, då Dimma™ (RIP(?)) köpte in den och sedermera skänkte den till D-sektionen. Lars Bratthall kom på att kalla den för Hugo, för att testa om folk gick på den lätta idén att bara börja kalla den för Hugo (autentiskt citat.) Sedan lade Binärsvinet till en uttalsanvisning.

Från början styrdes den enbart via den tangentbordsförsedda styrenhet som följde med blinkmojten, men sedan oktober 1999 har den styrts av diverse datorer, uppkopplade mot internet. Först datorn hugo, därefter mushroom. Sedan februari 2008, efter att connectBlue sponsrat sektionen med en WLAN-till-serieportsadapter, är det servern snejk som styr blinkmojten, och alltså ansluter till den via WLAN och denna adapter. Planer för hugos internetuppkopplande har funnits ända sedan januari 1996, då Fredrik Roubert lämnade in en skrivelse till styrelsen om detta.

Hugo finns även på Facebook (sedan september 2009, tack vare Mattias Jernberg) och på Twitter (sedan september 2010, tack vare Joakim Andersson). Alla meddelanden som skickas till Hugo hamnar även där, så att de bevaras till eftervärlden och fler kan se dem.

I april 2014 så släcktes Hugos livsglädje efter att ha matats med 12VDC i en härrans många år, när han igentligen ville ha 9VAC. Hugo pensionerades då samtidigt som iDét fräshades upp och lades på en hylla i Ful. I slutet av 2015 så kom två klåfingriga figurer (Ragnar Melbin och Mattias Eklund) över Hugo och ansåg att han skulle avpensioneras och få jobba ett par år till. Då det antogs att det värsta hade hänt och att modermodemet (alltså själva hjärtat i Hugo) hade gett upp och plannerades sådeles att bytas ut mot en Raspberry Pi eller Arduino. När man senare undersökte felet närmare på sommargeekend 2016 så insåg man att det bara var likriktaren som hade gett upp. Ragnar donerade en nätdel som mer eller mindre stämde, och ett smärtfritt kirurgiskt ingrepp senare så var Hugo igång igen.

Det finns ett antal sätt att skicka meddelanden till Hugo, vilka redovisas nedan.

Webgränssnitt

Om man skriver ett meddelande i fältet här nedanför och klickar på knappen skicka, så kommer meddelandet strax därefter att blinkas fram i caféet. Obeservera att alla meddelanden som skickas med det här formuläret loggas, mest för att det är kul. Om du är paranoid och absolut måste skicka ett ologgat meddelande hänvisar vi till nedanstående metoder.

Onda program på internet försöker skicka massor med spam här, därför har vi detta helautomatiska turingtest (s.k. CAPTCHA) som bara människor ska klara av.
Var vänlig skriv in följande kod (6 bokstäver) i rutan nedan:

Koden är:

Statistik

Med formuläret ovan har det skickats totalt 2201 meddelanden sedan 2004-02-04.
Det senaste meddelandet skickades 2016-12-07 klockan 15:52:57.
Visa loggen

Telnet

Meddelanden skickas enkelt genom att använda telnet och ansluta till port 1101, till exempel såhär:

telnet hugo.dsek.lth.se 1101

Java-program

Joakim "firetech" Tufvegren har skrivit en grafisk javaklient för att snacka med Hugo.

JHugo.jar (källkod)

Dimitrios "Dimme" Vlastaras har skrivit en kommandoradsbaserad java-klient för samma ändamål. Kör java -jar Hugo.jar <meddelande> för att skicka ett meddelande.

Hugo.jar (källkod)

Android

För de som har en Android-baserad telefon eller dylikt finns programmet Hugo att ladda hem från Market. Programmet är utvecklat av Robert "Fossy" Foss.

iPhone

För iPhone-användare finns en app på Apples AppStore att använda. Du kan skicka meddelanden som vanligt och dessutom läsa äldre sådanna via Facebook. Sök på "hugo dsek" eller "ihugo" alternativt klicka här. Programmet är utvecklat av Dimitrios "Dimme" Vlastaras.

C-gränssnitt

C-programmerare kan länka in hugocom.o i sina program för att få tillgång till funktionen hugocom() som sköter om allt som behöver göras. Enkelt och smidigt. I arkiven nedan finns all nödvändig källkod, plus ett mycket enkelt exempelprogram.

hugocom.tar.gz
hugocom.zip

Perl-gränssnitt

För att skicka meddelanden från program skriva i Perl så använder man lämpligen funktionen send i modulen hugocom:

hugocom.pm

Källarmästeriet

Hugo är en del av källarmästeriet.

Utskriftsvariant Ändrad 2016-08-13 kl 13.00 ©Datatekniksektionen TLTH kallarm[kanelbulle]dsek.se Lägg till i snabblänkar