SnabbsökningX

Avancerad sökning

Blogg

|< Första   < Föreg.
Sida av 41
Per sida:
Nästa >   Sista >|
Permalänk Examen
Så var det dags - min tur att lyfta examen. Det är med blandade känslor jag mottager mitt examensbevis. Givetvis råder total lycka över att aldrig någonsin igen behöva känna pressen och ångesten inför en tentamen, men samtidigt markerar det ett absolut avslut på den i särklass bästa tiden i mitt liv. Vänner för livet, nattliga strapatser, fruktöl, dansplatta, styrelse, bygga D-huset i Minecraft, katakomber, takfester, skumma möten, kårhusets bastu, hänget, fest-i-val, melba, melba, melba... listan över minnen är lång, men förhoppningsvis inte finit riktigt riktigt än. Jag vill inte sluta, jag vill inte lämna D-sektionen... så jag tänker fanimej inte göra det riktigt än heller!

Jag har vetat att jag har varit färdig rätt länge. Faktum är, att jag trodde att jag var färdig långt mycket tidigare än så. När jag började på D så hade jag läst ett år på teoretisk matematik och kunde tillgodoräkna endimmen och linalgen, vilket var skönt. Det lämnade dock hål i schemat, och (notera oxford comma) flitig som jag var fyllde jag dessa hål med kurser från 2an. Det innebar att jag fick läsa kurser med såväl min phadder som med två ur min stab. Chepsen åkte långt ner i väskan och jag satt där liten och ensam, även fast jag sannolikt redan var typ äldst i lokalen. Ironiskt.

Jag samlade mina poäng i rasande takt; planen var att bli färdig efter 4 år. Men 2011 upptäckte jag sektionen och vad den kunde ge mig: vänner, nöje, kärlek, kontaktnät, melba... jag fastnade. Sen den dagen jag för första gången satte min fot i baren (som på den tiden var en kvarts oktagon i formen) har jag inte blickat bakåt och aldrig ångrat mig. Jag har jobbat i caféet för 5 olika cafémästare (mig själv ej inräknad), jag har innehaft viceposter, suttit i styrelsen, varit på en uppsjö fester, resor och tokigheter, varit företagsvärd under teknikfokus, målat bar iklädd enbart phös-rock, sprungit naken över gröngräset, sjungit i kör, kört matrix moves på en reklampelare badat i poolen som inte finns, druckit melba...

Hösten 2013 insåg jag tyvärr var min gräns gick och min kapacitet understeg min önskade nivå av aktiviteter. Samtidigt som jag ledde D-seks lag i Sångarstriden, var vice pubmästare, pluggade 100% och jobbade i caféet så tyckte jag det var en bra idé att också labbleda 20 timmar i veckan. Det blev för mycket.

Som tur var insåg jag i tid att mitt beteende inte var sunt. Så jag gjorde som vilken vettig människa som helst i min situation hade gjort - drog ner på studierna och hoppade på styrelsen på D-sek. Detta föranledde min totala studietid på ca 6 år. Den borde ha varit 5 år, men jag avskydde verkligen realtidssystem och valde bort den tentan. Det gjorde att jag saknade några avancerade poäng och istället fick läsa två nya kurser, hösten 2015. I januari 2016 var jag således klar, trodde jag. Det visade sig att en python-kurs inom numerisk matematik jag läst under mitt år på natfak inte dög att ta med i examen. "Den är för lik grundkursen i java" tyckte man på studieledningen. Jag ser inte likheten, men deras ord är lag. Jag fick avsluta med en kurs i nätverksprogrammering under LP2 (vilken tydligen INTE överlappade, trots att jag har läst såväl realtidsprogrammering som datasäkerhet, som ungefär täcker kursen).

Nåväl

Examen är skithäftigt! Jag kan inte rekommendera något annat för er yngrekursare som är mitt i er färd mot målet. Den ger en grund att stå på, samt att falla tillbaka på i alla lägen - ett riktigt bevis på kompetens. Till alla er som är oroliga för att ni tycker att ni inte kan något, trots att ni har pluggat flera år - det är ingen fara. Civilingenjörsutbildningen handlar inte om att kunna allt, eller klara allt. Den handlar om att lära sig att lösa problem. Det är det som är er äkta kompetens, det är det som gör er till ingenjörer. Att kunna ta till sig problemställningen, inse vad som behöver göras, inhämta information, samt lösa problemet.
Till alla er som har bråttom och tror att arbetsmarknaden och karriären kommer att springa iväg från er om ni inte skyndar er - lugna ner er. Låt det ta den tid det tar, tillåt er att njuta på vägen. Marknaden behöver ständigt nya ingenjörer, jobben finns, även i lågkonjunktur. Jobben finns, och de betalar bra.

Jag kunde ha blivit färdig för över ett år sen, men valde att inte lyfta examen förrän nu i höst när jag fick mitt nya LTH-kort. Jag ville krama ut det allra sista ur våra fantastiska pubar och event, mysa mig igenom en nollning till utan ansvar, samt få chansen att ta en sista gyllengul, läskande, sliskig liten melba...

Kram på er
David "Mudkip, Allt Folk, Kramid, Sex..." Larsson (tempkaka[kanelbulle]gmail.com) ons 2016-11-09 23:28
Ändrad 8 gånger. Senast ändrad tor 2016-11-10.
4 kommentarer
Permalänk Arkivarbete iteration 1
Hej!

Som nyheten just nu säger så jobbar vi (så sakteliga) med att äntligen katalogisera alla saker vi har i arkivet. Med det har ett antal svårigheter uppdagats:

* Arkivet har legat i träda i åratal och nästan inget har hänt, förutom att vissa saker har snotts, andra har tillkommit och vissa bara har försvunnit. Ingen dokumentation existerade över huvud taget.
* Allt har legat huller om buller utan ordning, delvis blandat med programs och sexms prylar.
* System för att katalogisera saknades helt.
* Ork att genomföra arbetet saknades helt.

Årets arkivarier bestämde sig dock för att ändra på detta, ork införskaffades medelst punsch och julmust. Arbetet gick igång så smått i våras med ett par arkivmöten där vi i korthet beslutade att göra följande:

* Katalogisera prylar
* Skapa databas i vilken sagda prylar skall föras in.
* Skapa hemsida (under dsek.se) där alla och envar kan beskåda prylarna
* Ta bilder på samtliga prylar och koppla till databasen
* Ha (o)regelbundna möten
* Påbörja arbetet ovan

Vi har i skrivande stund haft 2-3 möten och 3-4 träffar där vi har inlett arbetet. Lådor och klisterlappar att skriva på har införskaffats, likaså har plastfickor, pärmar och styva kuvert donerats. Närmare 200 objekt har förts in i databasen och mer än dubbelt så många har sorterats i kategorier för att sedan kunna föras in ordentligt.

Vi jobbar vidare när tid finnes. Arbetet pausades till fördel för sommarsemester. När jag hittar dem och lyckas få in dem på hemsidan länkar jag mötesprotokollen i en kommentar.

Over and out
/Äldst

David "Mudkip, Allt Folk, Kramid, Sex..." Larsson (tempkaka[kanelbulle]gmail.com) lör 2016-08-27 12:35
1 kommentar
Permalänk ScreenDump[] byggblogg
Här börjar projektet med ScreenDump[]!
Ni som besöker iDét åtminstonde en gång i veckan har nog lagt märke till påbyggnaden av baren som kommit upp.

Detta är ScreenDump som kommer att göra ungefär det som Squirrel gör, fast på lite annat sätt.

För de som inte orkar gå på sektionsmötena:
Detta projekt var ursprungligen menat att få bort öllistorna som var utskrivna på papper på sektionens pubbar men har sen dess växt lite mer då att ha skärmar med enkom syfftet att ersätta papper var inte helt ok. Nu visar den även Caféets meny under lunchtid.

Detta blogginlägg täcker det som hände efter det att styrelsen godkänt mjukvaruprototypen (tack Johan för ett fantastiskt jobb!) och gett tummen upp för att köpa in all hårdvara som vi ville ha.

Först kom dessa skönheter.

Dessvärre kom inte resten förns efter helgen så vi missade snickeboa helt. Men det kanske var bra då andra projekt behövde uppmärksamhet då! (se PWD)

Men på måndagen så kom resten av stuffet (Seimar for scale)!

Nu var det bara att montera upp allt!

Att tänka på till nästa gång man gör något sånt här är att konfigurera pajerna som man tänkt montera in helt innan man monterar upp dem i taket. Då vi fick installera om raspbian ett par ggr under projektets lopp på grund av oförutsedda problem (tack Johan och Ludde), samt problem med att chromium inte hade någon installationskandidat för den senaste distributionen av raspbian, så fick flash-minnena åka up och ner ett par gånger innan det blev helt bra.

Men efter ett par misslyckade försök och efter att sd-korten spenderat en natt hos mig så blev det bra!

här ser det ut nu när allt är på plats och kör!

Vid det här laget så var inte css:en anpassad för de skärmar som vi satt upp och detta resulterade i att folk klagade på att fonten på kalendern var för liten. Personligen tror jag bara att deras syn är för dålig.

Men men, då det visar sig att det bara bor mullvadar på sektionen så fick vi uppdatera css:en. Och med vi så menar jag Johan.

här såg det ut när vi invaderade Lair.

Några sista justeringar och tryck på F5!

Se så fint det blev till slut!

Mattias "Meklund" Eklund, root (root[kanelbulle]dsek.se) lör 2016-03-05 19:17
Ändrad 8 gånger. Senast ändrad lör 2016-03-05.
5 kommentarer
Permalänk Ett varv till.
Nytt år och nya tider. Gammal skåpmat i ny förpackning.

När jag gick på som SRD-ordförande så var jag helt säker på att saker och ting skulle förbättras. I mina dagdrömmar så var jag den som slog så hårt mot etablissemanget att sprickorna, som tidigare studierådsordförande skapat, brast. Luftslottet skulle äntligen förångas och ge utrymme för nyskapande och finslipande.

In med det nya, ut med det gamla.

Efter ett tag, när man blivit varm i kläderna, så tar man en paus. Backar undan från slagfältet och överblickar det. Först då så märker man det som man tidigare förbisett.

Man märker att detta missfoster till struktur som LTH fött och bevarar finns för en anledning. Det grundar sig i problem som uppstått för evigheter sen, som totalt ignorerats och som nu växt till sig.

Komplexa problem vars reella värde varit lågt och konstant, men som sakta men säkert gått bananas längs imaginäraxeln. Vad hände egentligen? Hur in i helvete kunde detta ske?

Om man googlar vilka som sitter i LTHs styrelse och övriga högt beslutande organ så ser man att deras namn ofta inleds med en titel såsom "Doktor" och "Professor".

Laddade titlar. Högt uppsatta människor. Bara de smartaste, driftigaste och kvalificerade tar sig så långt upp i näringskedjan.

Hur kommer det sig då att de helt glömt bort oss längre ner i näringskedjan? De som en gång var som vi - de som har eller har haft förstahandsinsikt i vad vi idag går igenom. Har de övergett oss? Har de övergett sina egna ideal? Eller är dagens generation studenter unika - är våra problem otänkbart unika att vi helt enkelt, återigen, får vänta och se på vilka lösningar som inrättas?

Eller är det gammal skåpmat i ny förpackning? Jag vet inte! Fördelen med att vara studierådsordförande, insatt och nyfiken är att man lär sig väldigt mycket. Men de frågor som ännu inte besvarats är minst lika mystiska idag som igår. För att inte tala om alla nya frågor...

Det blir en röra i ens huvud. Man har många bra idéer och många bra lösningar. Varför kan de inte inrättas? Varför lyssnar ingen? Varför händer inget?

Jo, det är så att problemet är komplext. Problemet överlappar med andra problem. Mina lösningar skapar problem. Man får ta det goda med det onda och vara nöjd med det man förbättrat och kämpa vidare med det som inte än är rätt. Det är dock svårt.

Inte bara för att man inser att problemets komplexitet är en faktor större, helt plötsligt. Det värsta är dock osäkerheten - går jag runt i cirklar? Har någon annan varit här innan mig, kommit till exakt samma slutsats och sedan gett upp? Eller har de fortsatt? Ligger lösningen någonstans längs med denna väg, eller kommer jag, om ett tag, vara tillbaka här igen?

Det tar tid och tankekraft - inte bara att komma på lösningen, men även att inrätta den. Var? När? Hur? Men viktigast av allt - varför?

Tro inte nu att jag är besviken eller missnöjd - den här sortens tankar håller mig vaken och igång hela dagarna... men de gör mig samtidigt utmattad.

Visst hade det varit enklare för alla om alla korten låg på bordet? Om alla var öppna med vad de tycker är rätt och vad de tycker är fel. Detta gäller ju även de som är neutrala - en kategori jag mer än ofta lägger mig själv i. Vi som inte är tillräckligt insatta för att ha en stark eller genuin eller kvalificerad åsikt. Även vi måste öppna upp oss och säga åt vilket håll vi önskar röra oss mot.

För att om folk står stilla och säger ingenting - då händer ingenting. Vare sig vi kokar av ilska inombords eller är totalnöjda.

Eftersom problemen vi (studenter och annat folk som på något sätt och vis är kopplade till LTH) tacklas med är så komplexa så är det svårt att se när en åtgärd, en insats, faktiskt lönar sig.

Vad har hänt? Vad kommer att hända? Varför gjorde ni X, när ni ändå inte kommer att uppnå Y?

Om du någonsin hamnar i en sådan situation där du ställer dig dessa frågor så är mitt råd till dig följande: Ha förtroende, men ifrågasätt ändå.

En lösning kan se fantastiskt bra ut på pappret; Den kan lova guld och gröna skogar - men när? Hur? Definiera guld och gröna skogar. Bli insatt. Bry dig. Ta tag i saker.

Det absolut viktigaste och bästa du kan göra för att ha koll på läget är att ställa de kontraintuitiva frågorna. Om något känns uppenbart, rätt, klockrent eller självklart - fråga inte bara dig själv, utan även den som gjort påståendet, varför det är så som det är?

Ibland leder detta till höjda ögonbryn och nedsättande svar. Du tar det självklara och vänder det ut och in. Du tar Fouriertransformen av problemet och gör både dig och den du talar med uppmärksammad på att det där bruset, det där som inte riktigt framgick av den ursprungliga kommentaren - det kan leda till trubbel.

Så för att avlsuta: Sluta aldrig fråga. Dumma frågor leder till smarta svar. Och om det nu inte gör det, så var det ju inte en dum fråga till att börja med.

Så då ställer jag några frågor till dig:
Vad får dig att tro att din utbildning är värt någonting på arbetsmarknaden? Varför skulle just du vara någon förebild?
Vad får dig att tro att det inte kan bli bättre, eller sämre, med din utbildning? Vad är din bristpunkt - när går du från neutral till missnöjd? Börjar du närma dig bristpunkten? Går det bara sämre och sämre, eller bättre och bättre? Tror du att den trenden kommer att fortsätta?

Frågor som man säkert inte har bra svar på, i alla fall inte allihopa. Går man med i studierådet så besvaras inte alla dessa fråogr, men man kommer på god väg.


Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous (zba08ath[kanelbulle]student.lu.se) lör 2014-03-01 20:03
3 kommentarer
Permalänk Jullovsläsning
1. Studiefrämjande information


Här nedan finner du info om var du kan skaffa kurslitteratur inför kommande läsperiod samt info om en kommande workshop om studieteknik.


Tentaplugga.nu - en tjänst skapad av studenter vid Lunds universitet
TentaPlugga förmedlar kunskapsöverföring mellan studenter och lärare via en webbplattform. Tjänsten erbjuder studenter möjligheten att handla och försälja kurslitteratur, skapa kontakt med lärare samt delta på förberedande föreläsningar inför tentamen. Tjänsten ser till att studenter får förmånliga hjälpmedel under sin studietid till ett överkomligt pris. [tentaplugga.nu är parkerad hos Miss Hosting]


Brain Gain - workshop i studieteknik måndagen den 27 januari kl 13-15 (för C1 && D1) i kårhusets gasquesal
Workshopen kommer att gå ut på att övningsassistenter delar med sig av sin erfarenhet kring hur man studerar (sker i mindre grupper). Övningsassistenterna är äldre studenter som har pluggat ett tag och skapat egna rutiner för att kunna bidra med framgångsrika tips hur man når resultat i studierna. Föreläsare kommer vara Torgny Roxå och han kommer prata studieplanering, studieteknik samt vilka strategier man kan ha när man pluggar.


Bokhyllan.lu - en tjänst skapad av D-studenter
Har du möjligtvis en hög kursböcker som ligger och skräpar eller är du i behov av begagnade böcker? Ta då en titt på [Bokhyllan.lu] där du snabbt och enkelt kan köpa och sälja begagnad kurslitteratur till bra priser. Så skutta över dit och var inte rädd för att ge lite feedback om du har förslag på förbättringar!


Vårterminens studierådsmöten
På studierådsmötena så närvarar studenter i alla åldrar och årskurser. Dessa studenter bidrar med tips och tricks inför och under studierna. Ber du de snällt så får du köpa deras kurslitteratur!


2. PLD:s arbetsgrupper


Nedan finns en kort beskrivning av de aktuella arbetsgrupperna som ser över kvalitén på utbildningen. Vill du ingå i arbetsgrupperna eller få mer info om dem? Kontakta då SRD-ordförande ( srdordforande[kanelbulle]dsek.lth.se )


UKÄ-arbetsgrupp
Under hösten så kom UKÄ:s utvärdering och den visade att D-programmet har stora brister i utbildningen. Programledningen för D (PLD) startade direkt efteråt en arbetsgrupp som skulle se över hur nuvarande utbildningsmoment kan utökas och förbättras. Arbetsgruppen utgår ifrån examensarbetena utfärdade av datavetenskapliga institutionen. Studentrepresentanter i denna arbetsgrupp är Carolina Sartorius (Carolina "Lina, Ginny, Sangriahesten" Sartorius) samt Ella Eriksson (Ella Eriksson).

Brister som hittils identifierats:
Det finns ingen kurs i akademiska arbetsätt/metoder i grundblocket. Detta ingår inte heller som uttalat moment i någon kurs.
Bristande ansvarstagande för skrivprocessen. Studenterna skriver idag ett antal rapporter under utbildningen. I flera kurser finns tydliga instruktioner på struktur och språk, men återkopplingen till studenterna är bristfällig. Rapporter godkänns även om de inte uppfyller formella kraven enligt checklikstor i instruktionerna.
Vissa av uppgifterna som ligger till grund för examensarbete var/är för enkla. Brister i rutiner för att acceptera examensuppgifger finns.
Studenter anser att endast ett programmeringsspråk i grundblocket är som begränsande
.

Ingenjörsprocess-arbetsgrupp
Samtliga av Ingenjörsprocesskurserna har under de senaste åren fått väldigt negativ kritik. Väldigt många studenter anser att koncepten som lärs ut är viktiga men kursernas utförande är extremt bristfälliga. För att öka kvalitén på kurserna så har PLD inrättat en arbetsgrupp där studenter och nya kursansvariga för kurserna ska gå igenom hur kurserna kan förbättras. Arbetsgruppen startar upp nästkommande termin.


3. SrKår - utbildningsbevakning på kårnivå

Här nedan listas alla projekt som Teknologkåren drar i, eller kommer att dra i framöver som är utbildningsinriktade. Har du input eller förslag, eller vill du rentutav sitta med i arbetsgrupperna? Hör då av dig till SRD-ordförande eller TLTH:s VKO med utbildningsansvar Daniel Lundell (vkou@tlth.se).


CEQ-specilaiseringar
Det finns idag inget bra sätt att utvärdera de kurser som ges i specialiseringarna. Institutionerna är inte heller alltid duktiga på att utvärdera de kurser som ges. För att förbättra kvalitén på de valfria kurserna så inrättas en arbetsgrupp som kommer att främst, men inte endast, jobba med följande frågor:
Hur ökar man svarsfrekvensen på CEQ?
Hur får man lärare på LTH att ta till sig kritiken och förbättra sina kurser genom CEQ?

Hjälpmedel i lokaler
Alla lokaler idag är inte anpassade för människor med särskilda behov. Det är ett problem för en del studenter. Problematiken behöver inte nödvändigtvis begränsas till lokaler (införande av hörslingor) utan kan vara så simpla saker som att alla föreläsare ska lägga ut föreläsningsanteckningar på nätet eller erbjuda papperskopior av dessa. En arbetsgrupp ska inrättas som kommer att utreda hur många lokaler som är anpassade för särskilda behov. Denna grupp skall även se över hur man kan underlätta inlärning för den gemene studenten.

Främja pedagogik
De lärare som undervisar på LTH är inte bara lärare utan även professorer. Det betyder att pedagogiken inte alltid är av yttersta vikt. Därför måste man hitta andra vägar för personal att utveckla sin pedagogik. Har du möjligtvis erfarenhet från andra universitet eller fått inspiration från vissa lärare?

Engelska kurser
I kursplanen för varje kurs finns det definerat vilket språk en kurs skall ges på. Dock så ges inte de kurser som erbjuder engelska som utlärningsspråk på engelska. Detta är ett problem för bland annat de internationella studenterna. Det är även en fråga om hur internationell utbildningen bör vara för studenterna - främjar det utbytesstudier? Arbetsgruppen som inrättas kommer att undersöka om LTHs studenter vill ha mer eller mindre engelska i sin undervisning. De kommer även att titta på hur många kurser som faktiskt ges på engelska.

Etiska frågeställningar
Varför får inte LTHs studenter lära sig att det är fel att skapa virus - digitala eller biologiska? De etiska frågeställningarna saknas ofta i utbildningarna på LTH. Hur kan man få in dessa i utbildningen. Det är uppdraget för den här gruppen.

Säkra allmänna ingenjörsfärdigheter
Många av de kurser som skall träna allmänna ingenjörsfärdigheterna får ofta negativa utvärderingar. Vad beror detta på? Hur ska man få LTH att utveckla dessa? Det är vad denna gruppen kommer jobba med. Så med andra ord kommer den här arbetsgruppen att vara i nära kontakt med D-programmets interna arbetsgrupp för Ingenjörsprocesskurserna.



4. LTHs nedskärningar leder till att valfria kurser ur C- och D-programmets kursutbud kommer att läggas ner

Detta avsnitt innehåller väldigt mycket information. Tanken är att följande avsnitt skall sammanfatta den pågående situationen samt besvara frågeställningar som du kan ha. Om det är något som är otydligt eller en fråga som ej besvaras är det, som alltid, välkommet att maila srdordforande@dsek.lth.se.

Utbildningsnämnd A, förkortat UNA, har tillsammans med övriga utbildningsnämnder på LTH fått i uppdrag av LTH:s styrelse att göra nedskärningar. UNA består av Programledningarna för C, D, E, BME samt D-ing och E-ing (högskoleingenjörer i helsingborg).

Uppdraget består av att lägga ner valfria kurser. Med valfria kurser så menas kurser som inte ingår i obligatoriet. Alltså kommer kurser som ingår i årskurs 1-3 ej att läggas ner.

Kurserna som kan tas bort ingår således i någon/några utav D-programmets specialiseringar. Exakt vilka kurser som ska läggas ner är inte bestämt än. UNA ska lägga ner 20 kurser vilket kommer resultera i följande (Preliminära siffror):

Datavetenskap (CS) lägger ner 5 kurser - (Kurser som oftast har kurskod EDAxxx)
EIT lägger ner 10 kurser - (Kurser som oftast har kurskod EITxxx eller ETIxxx)
Elektrisk mätteknik lägger ner 5 kurser - (Kurser som oftast har kurskod EEMxxx)


Vad pågår nu och vad kommer att hända framöver?

Från och med just nu till den 15 januari så utförs informella intervjuer med kursansvariga och institutionsmedlemmar rörande vilka kurser som bör prioriteras samt vilka kurser vars nerläggning har minst negativa konsekvenser för utbildningens kvalité.

Den 15 januari så kommer programledningarna och institutionerna att skapa listor innehållandes på de kurser som respektive parter anser har störst/minst inverkan på utbildningskvalitén om de läggs ner.

PLD och dess studentrepresentanter skall rangordna kurserna som datavetenskap ger. När samtliga programledningars och institutioners listor är inskickade till utbildningsnämnden så är förhoppningen att det råder konsenus över vilka kurser som ska eller kan läggas ner. Därefter så förs diskussioner och dialoger för att säkerhetställa att nedläggningarna är gångbara. Den 10:e februari så görs det slutgiltiga beslutet på ett UNA-möte.

Hur berör detta dig som påbörjat eller skall snart påbörja en specialisering?
Eftersom en hel del av de valfria kurserna i både C- och D-programmet ges av antingen CS eller EIT så finns det en risk att de kurser just du vill läsa försvinner. Det är LTHs högst styrande organ som kommit med ordern och det finns i skrivande stund inga alternativa lösningar.

Vad gör studierådet och dess studentrepresentanter i ledningar och nämnder?
SRD utför informella/spontana intervjuer med studenter som läser valfria kurser för att se över vilka kurser som bidrar minst till utbildningen. Vi samlar in åsikter om kurserna som läses och ser över CEQ-resultaten för dessa kurser. Vi gör vår egna bedömning rörande vilka kurser som bör läggas ner. Vi bidrar med andra ord med "studentperspektivet"

Studentrepresentanter i PLD:
Alexander Pieta Theofanous (Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous)
Filippa de Laval (Filippa "Fyllerippa" De laval)
Daniel Lundell (Daniel Lundell)

Studentrepresentanter i UNA:
Alexander Pieta Theofanous (Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous)
Jens Elofsson (adi09jel)

Vilka kurser är i riskzonen för att läggas ner?
Kurser som matchar följande kriterier är i riskzonen:

Kursens innehåll överlappar mycket med övriga kurser.
Kursens innehåll är för trivialt för att klassas som en specialisering inom ett ämnesområde.
CEQ-resultaten för kursen är negativa (Studenter uppfattar kursen som dålig)
Kursens innehåll/ämnesområde är för brett eller spretigt för att klassas som en specialiseringskurs.
Kunskaperna som kursen förmedlar är relativt oattraktiva på arbetsmarknaden.
Forskningsområdet som kursen behandlar är relativt oetablerat på universitetet.
Nerläggning av kursen bidrar ej till att utöka de brister som UKÄ:s utvärdering av programmet belyser.

Vad kan DU göra?
Det är få kurser som matchar ovanstående kriterier. Institutionerna ger många kurser som både ger spets och bredd i utbildningen, men likväl skall några av kurserna försvinna. För att förenkla processen och göra så få studenter som möjligt besvikna så behöver SRD och PLD input från studenter. Du som läst många specialiseringskurser (eller är alumn) bör komma med input - vilka kurser är sämre? Vilka är bättre?

Varför sker dessa nedskärningar?

Ända sedan LTH tog sig an Bologna-modellen så har LTH:s budget visat minus. Innan Bologna-processen blev etablerad, dvs innan 2007, så var en civilingenjörsutbildning 4.5 år istället för som det är nu - 5 år. Detta innebär att varje student på LTH läser 30 hp mer än vanligt. Dock så har bidraget från staten varit detsamma som förut. LTH har tidigare genomdrivit besparingsåtgärder för att tackla denna problematik men som ej lett till den avkastning som var förväntat.


Finns det kryphål för att undvika att de kurser jag tänkt läsa läggs ner?

Kortsiktigt: ja. Långsiktigt: nej. Det har skett tidigare att kurser såsom "Digitala projekt" och "Analoga projekt" slagits ihop till den nuvarande kursen "Digitala och Analoga projekt", som exempel. Dessutom har många "strökurser" som gav få poäng lagits ner. Detta innebär att i skrivande stund så finns det få kurser kvar som man kan slå ihop. Även om man kan göra "fullösningar" och slå ihop kurser så kommer detta inte att lösa problemet i lång sikt. Personalresurserna kvarstår - de höga utgifterna kvarstår - trots att kursutbudet är mycket mindre.


Hur undviker vi att "rätt" kurs lägg ner?

Eftersom varje kursansvarig, föreläsare, student, programledning, rektor - ja, varenda berörd part - har sin egna åsikt så får man ta ett slags medelvärde av åsikterna. Studenteras åsikt spelar i detta fall en väldigt stor roll. Genom att se över CEQ-resultaten är det mycket enklare att göra "rätt" bedömning. Så, som sagts förut, fyll i era CEQ-enkäter och ge konstruktiv feedback. Det är dock aldrig för sent att komma med input - det välkomnas av SRD med öppna famnar. Maila någon i SRD ( [Aktiva i studierådet] ) eller ta tag i oss då vi strövar runt i iDét.


Sammanfattningsvis: Kurser kommer att läggas ner. Exakt vilka är ej säkert i skrivande stund. Kom med feedback rörande de specialiseringskurser du anser bör försvinna och/eller vara kvar. Kom ihåg att motivera ditt förslag!




5.Notiser

Nya läsårsindelningen
Den nya läsårsindelningen finns på [Sidan ej funnen]. I slutet av pdf-dokumentet så är läsårsmomenten uppradade i kronologisk ordning.

Rättighetslistan
Rättighetslistan är den listan som definerar vilka rättigheter studenten har gentemot Universitet/LTH. Finns på http://www.lu.se/..les/rattighetslistan2013_0.pdf

Avslutade kurser
Nu är det jullov vilket innebär att man har lite mer tid över än vanligt. Utnyttja tiden genom att fylla i era CEQ-enkäter. Har ni några specifika åsikter om en kurs så kan ni alltid vända de till antingen studierådet eller kursombuden ( [Kursombud] )

Studierådets verksamhet VT14
Saker som sker under vårterminen:

Studierådsmöten varannan onsdag (udda läsveckor)
Storting med LTHs kuratorer
Kaffejippon
Programmerings- och mattestugor
Funktionärskickoff/Funktionärstack
Studentföreläsning om CEQ och utbildningsbevakning
... och mycket mer!



God jul och gott nytt år
Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous, Studierådsordförande (srdordforande[kanelbulle]dsek.se) tor 2013-12-19 19:25
2 kommentarer
|< Första   < Föreg.
Sida av 41
Per sida:
Nästa >   Sista >|

Lägg till

Lägg till

Sortera

Sortera efter:

Filtrera

Filtrera på att:


Utskriftsvariant Ändrad 2015-10-09 kl 19.55 ©Datatekniksektionen TLTH dwww[kanelbulle]dsek.se Lägg till i snabblänkar